מה זה E-A-T

ולמה הוא חשוב לדירוג האתר שלך?

אם אתם עורכי דין, רופאים או עוסקים במקצועות שמשמעותיים לחיים או לכסף של אנשים כדאי שתכירו את E-A-T ואת E-E-A-T.
מדובר בגורם הדירוג החשוב ביותר לתחום שלכם והוא אולי הסיבה שאתם לא מצליחים להיות מדורגים או כבר לא מדורגים כמו פעם.

מה זה E-E-A-T, איך הוא משפיע על הדירוג שלכם ומה אפשר לעשות כדי להשיג אותו?

מה זה E-E-A-T ולמה נוצר הצורך בו?

כשאנחנו מחפשים בגוגל תשובות אנחנו מקווים שהתשובה שנקבל אמינה ונכתבה על ידי מישהו שמבין בנושא. זה חשוב לנו כשאנחנו עומדים לאפות עוגה ורוצים לוודא האם אפשר להחליף אבקת אפייה בסודה לשתייה אבל זה אפילו יותר משמעותי כשאנחנו מחפשים מידע בנושאי בריאות, משפט או נדל"ן (גוגל קוראת לנושאים אלו Your money your life או בקצרה YMYL).

בשנת 2013 תוצאות החיפוש בנושאים רבים לא ענו על התקווה הזו. לכן גוגל יצרה גורם דירוג חדש – E-A-T (expertise, authoritativeness, & trustworthiness [בהתאמה – מומחיות, סמכות ואמינות]). זהו מסמך בן כ-170 עמודים שנועד לתת למעריכים האנושיים של גוגל כלי לדירוג האמינות והסמכות של אתרים.

ב-2018 יצא עדכון Medic שהיה הראשון להסתמך על E-A-T ובמסגרתו אתרים שהציעו מידע לא מהימן נעלמו מתוצאות החיפוש. מאז ועד היום היו שני עדכוני E-A-T ייעודיים, אך גם בעדכוני ליבה שאינם מכוונים ישירות לנושא אנו רואים את ההתחזקות של E-A-T  כגורם דירוג.

בנובמבר 2022 יואן ג'ין קים, סמנכ"ל בגוגל, האחראי על נושא הדירוגים בתוצאות החיפוש, אמר כי נעשה שימוש ב-E-A-T בכל שאילתא ותוצאת חיפוש. גוגל חיה לפי עקרונות ה-E-A-T בכל יום והוא חלק אינטגרלי מהעשייה שלה. 

בדצמבר 2022 גוגל הפכו למעשה את E-A-T  ל-E-E-A-T, והוסיפו גורם דירוג נוסף: ניסיון (Experience) שבוחן עד כמה יש לדובר ניסיון ממקור ראשון ומהשטח בנוגע לתחום עליו הוא כותב. 

השפעת E-E-A-T על הדירוג שלך

מקצועות האתיקה הם מקצועות Your Money Your Life, וכיום לעורכי דין ולרופאים קשה יותר להגיע לתוצאות הראשונות בגוגל אם הם לא מקפידים על E-E-A-T.

הבשורה המשמחת היא שזה אפשרי ולמעשה E-E-A-T ואתיקה הולכים יד ביד. אבל כדי להצליח כיום יש צורך לנטוש טכניקות קידום ישנות שכבר לא עובדות.-

e-a-t וקידום אתרים למקצועות YMYL ואתיקה

ניסיון – (Experience) הערך המוסף שלך מעיד על הניסיון שלך

לעורכי דין ורופאים אין זמן לכתוב את המאמרים שלהם בעצמם, אבל כותב תוכן לא באמת מכיר את עולמות התוכן הללו ולכן רוב התכנים באתרים משפטיים ורפואיים שטחיים וגנריים למדי. ומנגד, כשרופאים ועורכי דין כבר כותבים תוכן, הוא נוטה להיות טכני, מקצועי או מעמיק מדי לקורא הפשוט. 

כדי להיות מדורגים גבוה בגוגל, התוכן שלכם צריך לדבר אל הקורא בגובה העיניים ולענות על השאלות שמעניינות אותו, אבל חשוב מכך – הוא צריך לשקף את הניסיון שלכם. 

בעדכונים המשמעותיים של גוגל (עדכוני הליבה) ניתן לראות אתרים שמצביעים על ניסיון אמיתי של הכותב שעולים גבוה יותר בתוצאות החיפוש, גם אם יש להם פחות קישורים או אם הם מותאמים פחות לכללי קידום אתרים, כי זה הכיוון שגוגל מכוונת אליו. האם זה אומר שאין צורך יותר בקידום? לא. אבל מי שישתמש בכך כחלק מקידום האתר שלו יכול רק להרוויח מכך.  

איך מראים ניסיון בתוכן?

  • נקודת מבט ייחודית: התקבלה פסיקה חדשה בתחום שלכם? אל תצטטו אותה או תסבירו את מה שכולם אומרים אלא השתמשו בניסיון ובידע שלכם כדי להעריך מה יהיו ההשפעות העתידיות הבלתי צפויות שלה ומי צפוי להפגע ממנה?

  • הציגו את ההשלכות של בחירה לא נכונה בתחומכם: אם אתם מומחים בתחומכם, הגיעו אליכם לקוחות שקיבלו טיפול מכאלו שאינם מקצועיים בתחום ועשו נזק. הניסיון שלכם יכול ללמד את הגולשים מה ההשלכות של בחירה זולה או לא מקצועית בתחום שלכם. 

  • הציגו את התהליך כפי שהוא בשטח: בהמון תחומים יש פער בין התיאוריה למציאות, למשל בכל הנוגע ללוחות זמנים לביצוע, לאופן בו מבוצעים תהליכים וכן הלאה. הציגו זאת. 

  • הכניסו מידע שיקל עליכם: אתם מאמינים שהערכת  שמאי מטעמכם תתן ללקוח פיצוי גבוה יותר? אם תכתבו את זה במאמר מראש, הלקוח יגיע עם פחות התנגדות כשההצעה תעלה.

  • הכניסו פסקי דין שלכם: יצרתם הלכות? קיבלתם פסקי דין מעניינים? כדאי שהם יופיעו בטקסט כחלק מההסבר ויראו את הניסיון שלכם בתחום.  

מומחיות – (Expertise) איך כותבים תוכן שמביא ערך לגולש?

על פי המדריך של גוגל למדרגי איכות תוצאות החיפוש (Google Quality Rater guidelines), לכל דף שעולה בתוצאות החיפוש צריכה להיות הצדקה להופיע שם ועליו להביא תועלת לגולש. באתרי YMYL התועלת לגולש נקבעת ממידת המומחיות שהתוכן מציג – האם הוא נכתב על ידי מומחה בתחומו? האם הוא מביא מידע מחדש ובעל ערך?

דפים שאינם מועילים לגולש, מרמים או מזיקים לו, נוצרו רק במטרה להרוויח ללא התחשבות בגולש, ושאיכותם נמוכה
זוכים לציון האיכות הנמוך ביותר.

מה נחשב בתור תוכן מועיל ואיך הוא משפיע על הדירוגים, התנועה לאתר והיכולת שלכם לקבל לקוחות שסוגרים עסקה? 

איך מחזקים את דירוג המומחיות של התוכן?

  • ללא תוכן דל: מחיקה או איחוד של מאמרים כפולים, חופפים או חוזרים על עצמם. מאמרים מסוג זה נועדו לקדם נושאים זהים או מילות מפתח קרובות. זוהי טכניקת קידום אתרים ישנה שכבר לא עובדת ויכולה לפגוע בדירוג שלכם. במקום זאת, ההמלצה היא לכתוב מאמרים הנותנים כיסוי מלא או מקיף של הנושא, תוך הצגת הצדדים השונים שלו.
  • מתן ערך לגולש: יצירה של מאמרים בעלי תוכן מקורי (סטטיסטיקות, מקרי בוחן, תובנות ייחודיות או כלים) שנותנים לגולש ערך ייחודי ביחס לתכנים אחרים שעולים בתוצאות החיפוש.
  • אימות עובדות: יש לוודא שהנתונים שבהם השתמשתם נכונים ומדויקים ולהביא ביבליוגרפיה מתאימה כאשר הדבר מתאפשר.
  • הקפדה על עריכה: עריכת המאמרים בקפידה תוך הקפדה על נוחות הקריאה (גם במובייל!). כדאי לשים לב שהמאמר מתייחס באופן פרטני לתיקון טעויות הקלדה, שגיאות כתיב ובעיות עיצוב.
  • התמקדות בליבת העשייה: במקצועות YMYL יש חשיבות רבה להצגת מומחיות. ותרו על התחומים שאולי יביאו לקוח מזדמן אבל יפגעו בחזות המקצועית שלכם.

המלצה: משרדי עורכי דין נוהגים להציג תחומים רבים באתר כדי למשוך לקוחות מזדמנים שרוצים לחתום על חוזה מכר או צוואה, אבל כאשר אתם כותבים על מה שאינו ליבת העשייה שלכם אין לכם ערך מוסף לתת ולא סביר שתצליחו להיות מדורגים עליו גם כך. ותרו על הדפים הללו והתמקדו בתוכן שמציג אתכם כמומחים בתחומכם.

סמכות - (Authoritativeness) איך בונים את המוניטין של המחבר?

כיום כדי לעלות בתוצאות הראשונות בגוגל על תחומים רפואיים, משפטיים או כלכליים לא מספיק לבנות אתר טוב. צריך להיות מותג סמכותי ובעל מוניטין בתחומו, כזה שאחרים רואים בו מקור ידע בנושא.

עורך דין יכול להחשב בעיני גוגל כסמכות במספר תחומים או לגלות שבעוד שבתחום אחד הוא נחשב כבר סמכא, בתחומים האחרים המופיעים באתר הוא לא מצליח להיות מדורג כי אינו נחשב בעל סמכות.

מה משפיע על דירוג סמכות הכותב?

  • דף האודות: דף אודות הוא מקום מצוין להציג בו סמכות ומומחיות. הוא צריך לכלול את הרזומה המקצועי, את התעודות הרלוונטיות ואת ההישגים המרכזיים לאורך השנים.

  • פרסום ומוכרות: מומחה הוא מישהו שקל לעקוב אחרי העשייה שלו. יש על שמו פרסומים (אקדמאיים או חדשותיים), הלכות משפטיות או פרוצדורות רפואיות, ואולי אפילו ספרים פרי עטו.

המעריכים של גוגל (וכתוצאה מכך אלגוריתם הדירוג) יודעים להבדיל בין פרסומי תוכן שיווקי לבין פרסומי חדשות. קניית קישורים מאתרי חדשות עשויה לשפר את הסיכוי להתפס כמותג, אבל אם כולם יכולים לשלם על זה – זו אינה הדרך להציג מומחיות.

  • קישורי סמכות ואזכורים: מומחה הוא מישהו שאתרים מרכזיים בתחומו מצטטים אותו או מקשרים לחומרים שהוא מעלה. אם באתר שלכם יש מחקרים שקיבלו התייחסות ממוסדות אקדמיים, גופי שלטון, ויקיפדיה או מקורות סמכות נוספים שאי אפשר לקנות מהם קישור או לשתול אצלם מאמר, גם גוגל תבין שאתם מומחים.

האם קישורים "רגילים" עדיין עובדים? כן, אבל לא לצורך בניית סמכות. בנייה של הרבה קישורים יכולה לעזור לכם לשקם את המיקומים בין עדכונים, אבל שיטה זו אינה מבטיחה עמידות בפני עדכונים. מנגד, השקעה ב-E-E-A-T היא השקעה לטווח ארוך.

  • סושיאל ותוצאות החיפוש על שם המומחה: כדי להעריך סמכות, הבודקים מבצעים חיפוש על שמו של המומחה. הם בוחנים את הפעילות שלו ברשתות חברתיות ובאתרים אחרים (לדוגמא פודקאסטים, כתבות חדשותיות או פרסומים מקצועיים), ובאילו ארגונים מקצועיים הוא חבר.

מומלץ להקל על מעריכי הסמכות על ידי יצירת קישורים להופעות תקשורתיות ופרסומים סמכותיים מהאתר.

  • נפחי חיפוש והשלמות אוטומטיות: כפי שנצפה למצוא אזכור לטיסה בטקסט על האחים רייט, נצפה למצוא אזכור על תחום המומחיות בטקסט העוסק במומחה. האלגוריתם של גוגל יודע לזהות את ההקשרים הללו ובמקרים מסוימים אפילו מציע השלמות אוטומטיות בהתאם. ככל שלמומחה יש יותר השלמות אוטומטיות ונפחי חיפוש עליו כמותג, הסמכות שלו גדולה יותר.
  • הופעה במדריכי דירוג: ישנם שני מדריכי דירוג ישראליים ומספר מדריכי דירוג בינלאומיים אובייקטיביים. הם אינם מאפשרים להכנס אליהם בתשלום, והכניסה אליהם מתבצעת אך ורק על בסיס קריטריונים של מצוינות והערכת עמיתים.

מניסיוני, כניסה למדריכי דירוג מסייעת לבניית מומחיות גם במקרים בהם המדורג בוחר שלא לרכוש חבילת מיתוג.
להרחבה על הגשה למדריכי דירוג ישראליים

אמינות – (Trustworthiness) מיהו אתר אמין?

אמינות מתייחסת להיבטים טכניים של האתר (רמת האבטחה, מדיניות החזרת מוצרים וכדומה) אך גם לנושאים כגון שקיפות ולגיטימיות המידע המופיע בו.

אתרי YMYL דורשים רמה גבוהה של אמינות – אנשים המשאירים פרטים באתרים אלו רוצים לדעת שהמידע אותו הם מוסרים מאובטח ושלא יעשה בו שימוש לרעה. הם רוצים לדעת מי האדם איתו הם מתקשרים וכי המידע שנמסר להם אמין ומדויק.

האם דרישות ועדת האתיקה בנושא אבטחת מידע לעורכי דין יסייעו להגברת האמינות? הדרישות כפי שהן כיום נועדו למנוע מתקפת סייבר ולא להגן על הגולשים באתר. להערכתי אם תהיה להן השפעה על מדדי האמינות היא תהיה זניחה בלבד. 

מה יכול להשפיע על האמינות של אתר?

  • אבטחה: חשוב שתהיה לאתר האינטרנט תעודת אבטחה (SSL) בתוקף וכדאי למנוע מצב שבו יש שילוב אלמנטים בין http ל-https שיכולים להקפיץ הודעות אבטחה בחלק מדפדפני הגולשים. תעודת האבטחה חשובה אף יותר כאשר יש באתר אפשרות לסליקה.

     

כיום ליד כל תוצאת חיפוש מופיע אייקון עם 3 נקודות המאפשר לקבל מידע על אמינותו של האתר ובפרט מתי הוא אונדקס לראשונה, האם הוא מאובטח ואילו תוצאות סמכות מקשרות אליו. 

e-a-t בתוצאות החיפוש - איך נמדדת אמינות של אתר
  • פרטי יצירת קשר: המדריך למדרגים של גוגל מציין באופן מפורש שאתר שרוצה לקבל דירוג אמינות צריך להציג דרכים ברורות ופשוטות ליצירת קשר. אתר ללא פרטי קשר ברורים יקבל ציון נמוך יותר.

  • מודעות בדף: האם בטעינת הדף עולות מודעות רבות שמפריעות לקריאת התוכן או חוסמות את הקריאה? אם כן, האתר יסומן כגורם לחווית משתמש גרועה ואמינותו תפגע.

  • מדיניות האתר: על האתר להציג את המדיניות שלו בנושא ביטולים, פרטיות ותנאי שימוש באופן ברור ומאונדקס על ידי גוגל. באתרי דירוגים מומלץ לכתוב כיצד מתבצעות הבדיקות וההשוואות וכיצד נקבע המדרג.

  • אמינות המידע: הנתונים בהם נעשה שימוש בדפי האתר צריכים להלקח ממקורות מידע סמכותיים ואמינים.

  • ביקורות שליליות: האם יש ביקורות שליליות על הכותב או המותג באתרי ביקורות? מה מתארות התלונות שמופיעות שם?

עד כמה חשוב להקפיד על E-E-A-T?

"אם חסרה לאתר מומחיות, סמכות או אמינות – יש לדרג אותו בדירוג 'נמוך'".

משמעותה של הכרזה זו המופיעה במדריך למדרגים של גוגל היא שאם לא הקפדתם לכתוב תוכן איכותי על ידי מומחה, לא השקעתם בבניית הסמכות או האמינות של האתר שלכם נמוכה – הסיכוי שלכם להיות מדורגים ירד משמעותית.

כיום כל עדכון גוגל הוא עדכון YMYL או עדכון הקשור ישירות ל-E-E-A-T. מי שלא ישקיע בכיוון הזה יסבול מתנודתיות גבוהה במקרה הטוב ומהיעלמות מפתיעה מתוצאות החיפוש במקרה הפחות טוב.

אין קיצורי דרך ב-E-E-A-T

מקדמי אתרים שונים ניסו לחזק E-E-A-T  על ידי הוספת תיבת כותב מאמר, עדכון תאריכי פרסום בלי לבצע שינויים מהותיים בתוכן או המצאת דירוגים או פרסים מטעם עצמם. אבל שינויים שטחיים, פתרונות בזק או רמאות לא יתנו לאתר שלכם דירוג E-E-A-T גבוה. האלגוריתם של גוגל מתוחכם דיו לזהות כאשר לא מדובר בסמכות, מומחיות, ניסיון ואמינות אמיתיים.  

אולי יעניין אותך לקרוא גם על: 

תוכן משפטי לאתרי עורכי דין לפי כללי האתיקה

כתיבת תוכן משפטי

איך נתפסים בתור מומחה כשאסור להגדיר את עצמך כמומחה? על כתיבה משפטית לפי כללי האתיקה

קידום אתרים לעורכי דין

קידום אתרי עורכי דין

קידום אתרי עורכי דין עם E-E-A-T בשיטת סוני גרטל

מהו תוכן מועיל ואיך הוא משפיע על דירוג בגוגל

תוכן מועיל מול תוכן ספאם

אלו תכנים יעזרו לכם להתקדם בגוגל ואילו תכנים יגרמו לכך שהאתר שלכם יעוף מתוצאות החיפוש?

הבדלים בין חותמי מדריכי דירוג

הבדלים באמינות בין חותמי דירוג

מה ההבדל בין מדריכי הדירוג השונים? אילו חותמי דירוג מחזרקים אמינות ואילו לא?