האתר בירידה בדירוגים בגוגל?

מהו תוכן מועיל

ולמה צריך אותו באתר?

כמה פעמים נכנסתם לגוגל, חיפשתם תשובה לשאלה, גללתם על פני כל האתרים בעמוד הראשון, והתייאשתם אחרי שלא מצאתם תשובה נורמלית באף אחד מהם?

גוגל זהתה את המצוקה של המשתמשים והוציאה סדרת עדכונים שנקראים Helpful Content Update – (HCU) עדכוני תוכן מועיל.

המטרה של עדכונים מתמשכים אלו היא להעלות לראש תוצאות החיפוש אתרים שבאמת נותנים תשובות ולא עוד תוכן גנרי. 
מנגד, אתרים שנחשבים כלא מועילים יכולים להעלם ברגע מתוצאות החיפוש.

 כיוון שלא מדובר בעונש אלא בעדכון גוגל, לא תראו הודעה על כך ב-Search Console של גוגל, אלא פשוט תרגישו את השינוי בתנועה לאתר או בדו"ח הקידום שלכם. 

אם חוויתם ירידות בדירוגים החל מאוגוסט 2022, ייתכן שהאתר שלכם נפגע בעדכון תוכן מועיל. 

עדכוני תוכן מועיל כאן כדי להשאר. מה חשוב לדעת עליהם, איך מתקנים את הפגיעה ומצילים את המיקומים שלכם, ואיך כותבים תוכן מועיל?

יצירת קשר:

מה חשוב לדעת על עדכוני תוכן מועיל?

  • התוכן שלכם צריך להיות ממוקד באנשים לא במנועי חיפוש – גוגל פרסמו הנחיות בנוגע לעדכוני התוכן המועיל שמטרתם לעזור לבעלי האתרים לכתוב נכון יותר. כאשר אתם כותבים תוכן, אחת השאלות המרכזיות שלכם צריכה להיות: האם מי שסיים לקרוא את העמוד ירגיש שהוא למד יותר על הנושא וישיג את המטרה שלשמה הוא נכנס? או האם הוא ירגיש שעליו לחפש שוב על מנת למצוא מקור מידע טוב יותר.
  • לא מספיק לכתוב כמה דפים מועילים: עדכוני תוכן מועיל בוחנים את האתר בכללותו ולא כל דף בפני עצמו. אתר שאינו נחשב למועיל וידידותי למשתמש ייפגע בדירוג, וגם הדפים המועילים שלו לא ידורגו גבוה.

אם אתם מחפשים קידום אתרים, ייתכן שתקבלו הצעות מחיר עם התחייבות להעלאת X מאמרים בחודש לאתר כחלק מריטיינר הקידום שלכם. בעוד שהתחייבות כזו עוזרת לכם להעריך על מה אתם משלמים, תוספת של עשרות דפים דלי ערך יכולים להזיק לקידום האתר שלכם במקום לסייע לו.

  • חווית המשתמש צריכה להיות טובה: כשגוגל מדברים על חוויית משתמש, הם מדברים על נוחות הגלישה לדפים ממובייל לרבות רספונסיביות (תצוגה מותאמת למכשירים שונים), וזמני טעינה קצרים (Web core vitals). גם בעיות אבטחה או ריבוי פרסומות ופופאפים יכולים לפגוע בחווית המשתמש, וכפועל יוצר בדירוג שלכם כתוכן מועיל.

  • יש חשיבות לE-E-A-T: ה-E-E-A-T של הכותב הוא פרמטר בעדכוני תוכן מועיל. אחד הדברים שמועילים לקורא הוא כתיבה מניסיון, ולכן הניסיון האישי או המקצועי של הכותב (Experience) מסייע לדירוג המאמר, ומתבטא בדוגמאות שהקורא יכול להתחבר אליהן ולהשליך מהן על המקרה שלו.

    מומחיות (Expertise) באה לכדי ביטוי בזיהוי הסימפטומים, הטעויות הנפוצות, ובתיאור הפרקטיקה שלרוב שונה מהתיאוריה. אי אפשר לזייף מומחיות. שימוש בכותב תוכן שאוסף מידע מהרשת או מ-ChatGPT יניב טקסטים גנריים במקרה הטוב או עצות שגויות במקרה הפחות טוב. רק איש מקצוע שמכיר את העבודה בשטח יכול לתת את אותן תשובות שהגולש באמת מחפש.

    גם לסמכות (Authoritativeness) יש משמעות מבחינת יעילות התוכן: כמשתמשים ניטה יותר לקבל עצה מאיש מקצוע בתחום, מאשר מאדם רנדומלי המחווה דעתו. וככל שנתפוס את איש המקצוע כמומחה גדול יותר בתחומו, כך נעריך יותר את העצה. לכן תוכן שכתוב בעילום שם למטרות קידום באתרים אחרים חסר ערך, ואתם רוצים להיות חתומים על תכנים בעלי ערך המקשרים לאתר שלכם.

תוכן AI הוא לא התשובה

כיום יש מקדמי אתרים המציעים מאמרי שנכתבו על ידי AI שמנצחים כל כותב תוכן במחיר ובמהירות. אבל כמו שכולנו יודעים, אין מתנות חינם.
נתחיל מכך שהמאמרים האלו לא תמיד מדויקים ובמקרים רבים לא עומדים בכללי האתיקה המקצועית.

אבל גם אם עברנו את המשוכה הזו, הגענו ללב הבעיה – גוגל לא אוהבת אותם. מאמרי AI הם מאמרי שכתוב. הם לא מראים מקוריות, לא יכולים להציג מומחיות וניסיון, ויש להם דפוס מבני שהאלגוריתם של גוגל יודע לזהות. הם אולי יכולים לשמש בתור בסיס לכתיבה, אבל מי שיעלה אתר המבוסס עליהם יגלה מהר מאד שהוא נמצא בצד הלא נכון של עדכון התוכן המועיל.

במדיניות הספאם של גוגל יש פרק שלם המוקדש לתכני AI. הוא מגדיר תכנים מסוג זה כספאם כאשר הם לא מחדשים ולא מוסיפים ערך לגולש, אלא נוצרו עבור מנועי החיפוש.

גוגל לא אוהבת תכני AI

תוכן מועיל
באתרי עורכי דין

אם יש לכם אתר רפואי או אתר משרד עורכי דין, הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לא רק מול גוגל ועדכוני התוכן המועיל, אלא גם מול הגולשים שמחפשים מידע, פתרונות ואת איש המקצוע שעומד מאחוריהם:

  • תנו תשובות למה שבאמת מעניין את הגולש: כשערכתי את המחקר לכתיבת המאמר על "ייפוי כוח משפטי"  עבור האתר של אחת מלקוחותי, עשיתי מחקר לראות מה כתוב על כך אצל המתחרים. כמעט בכל אתר אליו נכנסתי הקפידו לכתוב שההסמכה לייפוי כח מתמשך ניתנת על ידי האפוטרופוס הכללי ורק עורך דין שעבר אותה רשאי לערוך את המסמך. עבור לקוח שמתעניין בנושא זה אולי פריט המידע הכי פחות חשוב, ועדיין – לא היה מאמר אחד שפסח על אזכורו.

    במקום לדבר על מה שמעניין אתכם כעורכי דין, דברו על הבעיות של הגולש ומה שחשוב שהוא יבין.

     

  • האתר שלכם לא חייב להראות בפורמט של המתחרים: כתיבת תוכן משפטי או רפואי לא חייבת להעשות באותה הדרך ובאותו מבנה שבהם בחרו אלו שמדורגים כיום במקום ה-1.

    יש המון דרכים להעביר אינפורמציה – השוואות, אינפוגרפיקות, הוספת וידיאו ואודיו, כתיבת המאמר עבור קהלים שונים, מדריכים למשתמש וכו'. כאשר חושבים על מתן ערך ותועלת לגולש מגלים שלכל נושא יש יותר מקהל יעד ראשי אחד ולכל קהל כזה יש שאלות בוערות שונות שמעניינות אותו.

  • תפסתם מרובה? לא תפסתם: משרדי עורכי דין רבים מנסים להביא עבודה מכמה שיותר תחומים. גם אם הם עוסקים בזכויות יוצרים הם מכניסים לאתר קטגוריית הסכמי מכר – שיהיה. בעוד שבמשרדים הגדולים יש בכך היגיון, שכן מדובר במחלקות שונות במשרד בניהול של שותפים שונים, במשרד קטן שהאתר שלו עוסק סביב נושא אחד הכנסה של דפים בודדים בנושא אחר רק על מנת להשיג לקוחות, לא תעזור ואולי גם תזיק למאמץ העיקרי.

    אחד הסימנים של מומחה הוא המיקוד בתחום תוכן עיקרי. אל תתפזרו.

  • האורך לא קובע: כדי שהמאמר שלכם יהיה מדורג, הוא לא צריך להיות הכי המאמר הכי ארוך בסביבה, אלא הכי מועיל לגולש. אף אחד לא רוצה לגלול על פני בלוקים של טקסט חסר ערך בדרך לפסקה שתתן לו את התשובה.


    נסו להיזכר כמה מייגע נהיה להשתמש במתכון מהרשת וכמה צריך לגלול עד שמגיעים למתכון עצמו. גם כשהלקוח שלכם צריך מידע משפטי או רפואי, הוא לא רוצה לעבור על פני פסקאות שלמות של מידע שלא מעניינות אותו.

תועילו ללקוח -
תועילו לעצמכם

אחת התועלות העיקריות של תוכן מועיל הוא היכולת שלו לענות כבר באתר הרבה מהשאלות מסוג "יש לי רק שאלה" שלקוחות היו מתקשרים עבורם באתר אבל לא סוגרים בעקבותם פגישה או תיק.

כשאתם עונים על שאלות הסינון, ה"רק מתעניינים" מקבלים את המענה שלהם, ובעלי הפוטנציאלי מגיעים לפגישה בשלים יותר. במצב הזה נותר לכם רק לראות האם יש להם קייס והאם תרצו אותם כלקוח.

אולי יעניין אותך לקרוא גם על: 

תוכן משפטי לאתרי עורכי דין לפי כללי האתיקה

כתיבת תוכן לאתרי עורכי דין

לקריאה על כתיבת תוכן משפטי לפי כללי קידום אתרים וכללי האתיקה המשפטית

קידום אתרים לעורכי דין

קידום אתרי עורכי דין

קראו על שיטת סוני גרטל לקידום אתרים לעורכי דין ששומרת על הדירוגים לאורך זמן

e-a-t וקידום אתרים למקצועות YMYL ואתיקה

איך גורמים לאתר עורכי דין להופיע בגוגל?

מה זה E-E-A-T, ולמה הוא משפיע על הסיכוי שהאתר שלכם יופיע בתוצאות החיפוש בגוגל כיום?